Страници

25. 2. 2015.

Контролна задача за придавки- седмо одделение


Одговорете ги следните вежби:(тестот може да се реши само еднаш)
ПРИДАВКИ 


Контролна задача за придавки - седмо одделение
Ученик_______________________ 
                             
Внимателно со придавките!

1.Заокружи!
Придавките се зборови со кои се означуваат некакви карактеристики на предметите,
суштествата и појавите.                                                                                  1/
                                            Т------------- Н

2.Подвлечи ги придавките во речениците!
а)Видов убава девојка. б)Седеше во првиот ред.
в)Излегоа на градскиот плоштад в)Си купив волнен џемпер                    4/

3.Разгледај ги придавките и кажи какви се!
Весело(дете)_________
дрвен (стол)__________
мајкино(чедо)_________
трето(дете)____________
моја(мајка)____________                                                                                    5/

4.Од кој род и во кој број се следниве придавки:
Летно (утро)___________
мали (проблеми)________
млади(елени)___________
среќна(девојка)_________
свилен(конец)__________                                                                                    5/

5.Подвлечи ги придавките кои се определени!
Дрвената(маса),вреден(човек),стаклената(вазна),наша(куќа),шестиот(ред)   3/

6.Степенувај ги следниве придавки!
Вреден___________________________________
Ситен____________________________________
железен__________________________________
ваков____________________________________
добар____________________________________
тенок____________________________________                                                          6/

7.Во следнава реченица подвлечи ги придавките и одговори на барањата:
Високиот кошаркар има голема поддршка од публиката.
__________, __________.__________,_____________
( придавка) (род) (број) (определеност)

______________, __________________
(компаратив) (суперлатив)

___________,__________, ___________,_______________
(придавка) (род) (број) (определеност)
_________________,_________________                                                                     12/
(компаратив) (суперлатив)

                                                                                                                Вкупно:36/
Скала за оценување:
0-11/1
12-19/2
20-27/3
28-31/4
32-36/5 Наставник______________ Родител______________

24. 2. 2015.

Контролна задача од синтакса за осмо одделение


Контролна задача од синтакса за осмо одделение
Ученик:_________________

                                      
Кој знае, не се грижи!
1.Направи синтаксичка анализа на реченицата:

Таа го прочита  писмото и му одговори на пријателот со радост.
а)Каква е реченицата по состав_____________
б)Од колку дел реченици е составена________
в)Кои се тие:
_______________________
_______________________
г)Што се следниве зборови:
прочита _________
Таа__________
Го, писмото________
д)Што се следниве зборови:
одговори ___________
Му, на пријателот__________
со радост______________

2.Ние ја сретнавме Илхана, најубавата девојка во одделението, па ја поздравивме со насмевка.

а)Каква е реченицата по состав_________________
б)Од колку дел- реченици е составена____________
в)Кои се тие:
__________________________________
__________________________________
г)Во првата дел-реченица:
прирок:_________________
подмет:_________________
директен удвоен предмет:_____________________
апозиција:_______________
д)Во втората дел-реченица:
прирок:_____________
подмет:_____________
директен предмет:_____________
предлошки предмет:______________

3.Фудбалерот ја зеде топката и му ја даде на голманот.
(направи синтаксичка анализа)






Забелешка:За секој точен одговор по еден поен

23. 2. 2015.

Контролна задача за шесто одделение - подмет и прирок


Контролна задача за главни реченични членови
(шесто одделение) ученик____________________________

                                           
Внимателно прочитај и одговори!

1.Заокружи!
Подметот и прирокот се главни реченични членови
                                    Т---------- Н                                                                       1/
2.Во следниот текст подвлечи го подметот со една линија,а прирокот со две линии
                                                  Мина
Мина секој ден работи во градината.Таа ја сака работата.Затоа станува рано.Наутро расадува млади билки и го корне коровот.Навечер ги вади посевите.Обично ги копа после дожд.
Стоиме пред градината на Мина.Таа во рацете држи мало мотиче.Копа.Лукот и салатата брзо напредуваат во нејзината градина.
-Г.Суботиќ                                                                                                           7/

3.Кој реченичен член им недостасува на следниве реченици.Именувај го и дополни ги речениците!
                              __________________________                                                   1/

а)Славејот ___________ песна.
б)Зајакот ____________ морков.
в)Ветерот __________.
г)Коњот __________ по патеката.
д)Кучето _________ во дворот.
ѓ)Ученикот __________ домашна задача.                                                     3/

4.Кој реченичен член им недостасува на следниве реченици.Именувај го и дополни ги речениците!
                           ______________________________                                              1/

а) ___________ брзо зборува.
б) ___________ плаче.
в) ___________ шие фустан.
г) Во дворот ________ лае.
д) _________ везе .
ѓ) _________ трча.                                                                                            3/

5.Подвлечи го подметот во речениците и определи го видот на зборот.

а) Штркот стои на покривот. ________________
б) Ние навиваме за Македонија. ______________
в) Подобриот победи на натпреварот. ________________
г) Петмина свиреа во оркестарот. __________________
д) Дина дојде кај мене. _______________                                                          5/

 
6.Дополни ги речениците со подмет според барањето.

а) Во собата влезе ___________(општа именка).
б) ___________ (сопствена именка) пие сок.
в) ____________ (заменка) купувам нова облека.
г) ______________ (придавка) дотрча прв на целта.
д) ______________ (број) зборуваа за вчерашниот натпревар.                     5/

7.Во следниот текст со една линија подвлечи го подметот, со две линии прирокот,а потоа определи каков вид збор е подметот на празното место под текстот.

                           Песна за светулката
Светлана многу ги сакаше светулките.Таа знаеше дека ќе дојдат и ќе и` светкаат под прозорецот.Постарите така и` раскажуваа.
Вечерта по патот поминуваше преполна кола со сено.По колата леткаше малечка ѕвездичка.
Девојчето ја виде и радосно плесна со рацете.И` се радуваше на светулката.
Десетина засветкаа зад колата како фенерчиња.
-Горјан Петревски

Подмет Вид збор











                                                                                                                        10/
                              
                                    Вкупно поени:


Скала за оценување:

до 12/1
13 -19/2                                                Оценка:
20- 26/3
27-31/4
32-36/5 Родител__________________ Наставник________________________






13. 2. 2015.

Тема и идеја во текст

Предмет на обработка во епска творба се вика тема. Во епската творба се обработуваат настани, појави, а ликовите учествуваат во настаните и разрешуваат некакви проблеми. Авторот набљудува, доживува, анализира и ја создава творбата.
Идејата е основната мисла во творбата, пораката која авторот сака да ни ја пренесе.
Во секое литературно дело има тема и идеја.
Тема и идеја

Учиме низ игра
Откриваме тема и идеја на текстот „Нева Невичица“- Ивана Брлиќ Мажураниќ
1. Часот (може и претходно) започнува со преуредување на училницата, учениците седнуваат во полукруг.
Наставникот ги замолува учениците да ги затворат очите и да замислат слика на стара, трошна куќичка, огниште, а покрај огништето стариот дедо или баба (бура на идеи-учениците додаваат свои детали на сликата)
*Што се случува околу огништето?(дедото раскажува приказна...)
2. Наставникот/или некој ученик го чита текстот „Нева Невичица“.

                              Нева Невичица 
                                        -Ивана Брлиќ Мажураниќ
                         (извадок)

      Така си биле еден воденичар и една воденичарка, а и двајцата имале кораво и лошо срце. Кога ќе донесеа царевите слуги жито да го сомеле, воденичарот ќе го сомелеше житото, ништо не ќе земаше за мелењето и уште ќе му пратеше на царот дарови, само да му се умили на силниот цар и неговата ќерка, гордата царевна. Кога ќе дојдеше сиромаштијата да сомеле жито, воденичарот земаше по еден шиник за себе за мелењето, а инаку не сакаше да меле.
  Така еден ден, а беше токму пред Нова година и во студена зима, дојде до воденицата некоја баба, а на бабата крпи и партали. се наоѓаше воденицата во корија на еден јаз и никој не можеше да знае од каде дошла бабата.
  Тоа, пак, не беше баба како што се бабите, туку таа беше Мокош. А, Мокош знаеше во сѐ  да се претвори: и во птица, и во змија, и во баба и во девојка. Мокош живееше зад тињата покрај мочуриштата каде што во есен сонцето заоѓаше. кај неа сите зими ги ноќуваше.
  - Добар и ден, - им рече, бабата Мокош на воденичарот и воденичарката, - и да ми ја сомелете оваа торба  жито: ја  стави бабата торбата на земја, а воденичарот рече:
 - Ќе ти ја сомелам: половина торба тебе за погача, а половина мене за мелењето.
-  Немој така, синко! Не ќе ми достаса, бидејќи имам шест сина, а седмото внуче- Сонцето, денес ми се роди.
- Оди, не треси глупости, стара будала!
...
Воденичарот, пак, имаше ќерка, чудесно девојче, и ја викаа Нева Невичица. Штом се беше родила, ѝ претскажаа самовилите дека Сонцето ќе и биде девер кога ќе се мажи. Затоа ја викаа Нева Невичица, а таа беше многу убава и насмеана како ведар ден.
     И се натажи Нева Невичица кога воденичарот онака ја истера бабата. Отиде таа, ја дочека бабата во коријата и рече:
 - Врати се, бабо утре кога ќе бидам сама. Ќе ти  го сомелам житото без пари.
   .....
     Воденичарот, пак, беше ја закочил воденицата, па Нева Невичица мораше да гази до колена во ледениот јаз дури да го отвори затворот.
     Заклепета воденицата, се раздвижија камењата и Нева Невичица ѝ го сомле житото на бабата. ѝ ја наполни торбата со брашно и ништо не ѝ зеде за мелењето.
 - Е, ти благодарам, девојче!- рече бабата Мокош, -ќе ти бидам од помош каде што ќе минеш со нога, бидејќи не ги чуваше ноџињата од ледената водичка, ниту рацете од неплатената мака. И уште ќе му кажам на мојот внук Сонцето, кој го дарува со погача.-Тогаш го зеде брашното и си отиде.
  Од тој ден ништо во воденицата не можеше да биде без Нева Невичица. Дури таа не се фатеше за воденицата, не фаќаа лажиците вода, ако таа не погледнеше во сандакот, во него никогаш брашно. Макар колку во него да паѓаше од камењата, сѐ како во земја да пропаѓаше: сандакот празен дури не наѕре во него Нева Невичица.
  Па така беше со сѐ што се наоѓаше во воденицата.

3. Минута чекање по која се води слободен разговор за содржината на текстот.
-откриваме непознати зборови/ читаме и делови од текстот
4. Учениците добиваат наст. листови- решаваат крстозборот.

                                             Разгледајте го крстозборот и решете го!



Наставникот подготвил картончиња со зборовите: грубост, алчност, дрскост, нечовечност, дарежливост, љубезност, добродушност, човечност, милосливост.
Во средината има сад во кој се наоѓаат овие картончиња. Ученици влечат и определуваат кои од набројаните особини на кои ликови од текстот се однесуваат.
Точните одговори се  закачуваат на ѕидниот весник  на кој се илустрирани ликовите од текстот.
Овој час го заклучуваме се определување на темата: Нева Невичица со својата добродушност ја освои бабата Мокош и ѝ помогна и покрај противењето на родителите.
 
ПОДГОТОВКА ЗА СЛЕДНИОТ ЧАС: поделба по групи и делење задолженија 
Часот започнува со подготвена училница според замислата на децата-се играме сценографи, костимографи, режисери...
                                          
Режисер:Роза Китрозоска

Драматизираме, се играме поделени во групи (подготовка дома-костимографија и сценографија по идеја на учениците ).

1. Група која по улоги го разработува текстот;
2. Група која со помош на пантомима го разработува текстот(темата и идејата);
3. Група која со помош на кукли ја презентира идејата на текстот.
По овие активности се води разговор за успешноста на активностите .

Часот се завршува со откривање  идеја на текстот:

ДОБРОТО СО ДОБРО СЕ ВРАЌА. 

Наставникот подготвил сложувалка  која учениците ја составуваат на компјутерите.





(Забелешка: НАШЕТО ОБРАЗОВНО ВИДЕО,  а оваа содржина е според програмата по македонски јазик за седмо одделение)